3, 4 ו-5 יח"ל

מתחילת כיתה י' לימודי המתמטיקה מתפצלים ל-3 רמות:

מטרות ההוראה ברמות השונות

3 יח"ל – ידיעת מושגים, הקשר בין מושגים, הכרת נוסחאות ויישומן. בבחינה נדרש התלמיד ליישם את החומר הנלמד על תרגילים המוכרים לו. חלק גדול מן התרגילים בבחינה לקוחים מתוך מאגר מקיף של שאלות נתונות.

4 יח"ל – ניתן דגש לפתרון בעיות מילוליות מעשיות. בנוסף לידיעת מושגים ויישומם, התלמידים נדרשים להכיר משפטים ולפתח חשיבה לפתרון בעיות מתחומים שונים. במקביל לחומר הבסיסי ברמת 3 יח"ל, שכולל נושאים מרכזיים באלגברה ואנליזה, התלמידים ב-4 יח"ל לומדים גיאומטריה – כולל הוכחות.

5 יח"ל – ברמה זו נדרשת מידת מה של יצירתיות מתמטית. התלמיד נדרש לפתור תרגילים מתחומים שונים, תוך יישום של נושאים מתמטיים רבים, ובנוסף להכרת המשפטים יש צורך בהוכחתם. רמה זו קשה הן מבחינת היקף החומר והן מבחינת קושי השאלות. תלמיד הבוחר במסלול זה, יידרש לשעות תרגול רבות כדי להשיג שליטה מקסימלית בתחומים השונים של המתמטיקה. לחומר הלימוד של רמת 4 יח"ל נוספים ברמה זו נושאי לימוד רבים.

דרישות קבלה להקבצות של כיתה י'

– השיבוץ נעשה על-פי מבחני המיון הנערכים במאי בצירוף רמת ההקבצה בה למד התלמיד בחטיבת הביניים וציונו בתעודה.

– תלמידים גבוליים ישובצו בשלב ראשון בהקבצה הגבוהה יותר עד סוף המחצית הראשונה של כיתה י' ואז תיערך הערכה מחודשת בהתאם לתפקודו ולהישגיו של התלמיד.

דרישות קבלה להקבצות של כיתה י"א

– השיבוץ נעשה על-פי תפקודם של והישגיהם של התלמידים במהלך כל השנה ועל סמך מבחן מסכם בסוף כיתה י'.

– בקיץ שבין י' ל-י"א – תינתן עבודה מסכמת בכל אחת משלוש הרמות, עליה ייבחנו התלמידים בשיעור הראשון של שנת הלימודים ב-י"א. העבודה והציון נכנסים לציון השנתי לבגרות.

– תלמיד שאינו מקבל את המלצת המורה שלו ומעוניין ללמוד ברמה גבוהה יותר, יגיש עבודה בציון 100 ברמה המבוקשת ויעבור את הבחינה עליה בציון שמעל 80.

בכיתה י"ב

ההקבצות של 4 ו-5 יח"ל ממשיכות מכיתה י"א. תלמידי 5 יח"ל שנכשלו בבגרות בקיץ י"א, יוכלו לעבור לרמה של 4 יח"ל. תלמידי 4 יח"ל שנכשלו בבגרות, יצטרו להשלים את הבגרות ב-3 יח"ל באופן עצמאי.

בחינות הבגרות במתמטיקה

על כל תלמיד, בכל אחת מהרמות, להיבחן בשניים או בשלושה שאלונים, בהתאם לרמת הלימוד שלו:

– רמת 3 יח"ל – שאלון 802 (35%) בקיץ י' ושאלונים 801 (25%) ו-803 (40%) בקיץ י"א. התלמידים יסיימו את לימודי המתמטיקה בכיתה י"א.

– רמת 4 יח"ל – נבחנים בסוף כיתה י"א בשאלון 804 (65%) וב-י"ב בשאלון 805 (35%).

– רמת 5 יח"ל – נבחנים בסוף י"א בשאלון 806 (60%) ובסוף י"ב בשאלון 807 (40%).

בכל הרמות, ציונו הסופי של התלמיד יהיה שווה לממוצע משוקלל של השאלונים.

שימו לב: אין חפיפה בין השאלונים השונים. תלמיד שיעבור רמה, יצטרך לעשות את כל השאלונים של הרמה אליה הוא עובר. המעבר מ-4 ל-3 יח"ל הוא בעייתי במיוחד כי ישנם נושאים ב-3 יח"ל שאינם נלמדים ב-4 יח"ל, ולכן כדאי לעבור מוקדם ככל הניתן, כדי להשלים פערים. המעבר מ-5 ל-4 יח"ל הוא פשוט יותר מכיוון שכל הנושאים של 4 יח"ל נלמדים ב-5 יח"ל.

חשוב לציין

לימודי מתמטיקה ברמת 4 ו-5 יח"ל הינם הרחבה, ונדרשת השקעת זמן רבה ורצינות ביחס ללימוד המקצוע, כולל הכנת שיעורי בית רבים באופן שוטף, הקשבה מלאה בזמן השיעורים ורישום במחברת – כמו בכל הרחבה אחרת.

בהצלחה,

ג'ויס להמן – רכזת מתמטיקה

מועצת תלמידים
מועצת התלמידים של תיכון הראל מורכבת מנציגי התלמידים מכל השכבות אשר נבחרו בבחירות דמוקרטיות בתחילת שנת הלימודים.
תיכון הראל
2017-03-13T11:54:16+02:00
מועצת התלמידים הבית ספרית מועצת התלמידים של תיכון הראל מורכבת מנציגי התלמידים מכל השכבות אשר נבחרו בבחירות דמוקרטיות בתחילת שנת הלימודים. תיכון הראל 2017-03-13T11:54:16+02:00 מועצת התלמידים של תיכון הראל מורכבת מנציגי התלמידים מכל השכבות אשר נבחרו בבחירות דמוקרטיות בתחילת שנת הלימודים. https://reg.tichon.org.il/testimonials/positive-impact/
0
תיכון הראל