איך מגדירים "חופש", וממה בדיוק אנחנו חופשיים?
לפני חופשת הפסח יצאו כל תלמידי מגמת הפילוסופיה בתיכון הראל לסדנה, והפעם בנושא "חופש"
מאת עדית קסטן, רכזת מגמת פילוסופיה
כמו בכל שנה, הסדנה השנתית של המגמה נערכה במושב "יד השמונה" [ויקיפדיה], מקום פסטורלי וקסום המאפשר לנו להירגע מקשיי היומיום ולנסות ללמוד באווירה שלווה ורגועה.
בפתיחת הסדנה יצאו התלמידים למעין "ויפאסנה" קטנה בטבע – סדנת התבודדות והתבוננות. כל מכשירי הסלולר והשעונים נלקחו מהם, כל תלמיד מצא עצמו לבד, בנוף עוצר נשימה, עם עצמו ועם מחשבותיו. בסוף התרגיל נערך דיון בקבוצות קטנות, שאותו ניהלו התלמידים עצמם. הדיון עסק במשמעות הזמן [ויקיפדיה].
השאלות שעלו: האם ההתבודדות שחוו התלמידים היא סוג של חופש? האם השעון גוזל מאיתנו את החופש שלנו? האם החופש הוא רגע של שקט?
בהמשך הסדנה פגשו התלמידים את פרופ' שקולניקוב, ששוחח איתם על החינוך לחופש מסמכות. קראנו יחד טקסט של מישל דה מונטיין [ויקיפדיה]. הדיון היה מרתק עבור כולנו.
את הערב בילינו בצפייה בסרט "נער החידות ממומביי" [עכבר העיר], ולאחריו נערך דיון משמעותי שאותו הנחתה גב' מירה שוויקי, על מושג החופש בתרבות הבודהיסטית [ויקיפדיה], מושג החופש כפי שמציג אותו הסרט.
הסדנה כללה גם תרגול מדיטטיבי עם הגב' אופירה גרבר. התלמידים התנסו בחוויית המדיטציה [ויקיפדיה] ושמעו ממשנתו של א.ד. גורדון [ויקיפדיה].
"על חופש מסוג אחר", מטאפיזי [ויקיפדיה], שמענו מפי ד"ר תמר לבנון, ואת הסדנה סיימנו יחד עם ד"ר ישראל סורק.
מהו אם כן חופש? היכן נמצא החופש? בטבע או במציאות החברתית היומיומית? האם צריך להיות חזק ובעלי אופי בשביל לזכות בחופש? האם זה בכלל אפשרי?
תלמידי מגמת פילוסופיה ביד השמונה
חופש הוא מושג המתאר היעדר אילוצים ואפשרויות פעולה לא מוגבלות
שאלת יכולתו של האדם לבחור את גורלו באופן חופשי, היא אחת השאלות הפילוסופיות השנויות במחלוקת. שתי תורות פילוסופיות מרכזיות מתנגדות למושג החופש. הראשונה היא פאטאליזם [ויקיפדיה] – אמונה בגורל, שכל מה שמתרחש נגזר מגבוה ביד-מכוונת ו"הסוף ידוע מראש" בכל מהלך שנבחר, ודטרמיניזם [ויקיפדיה] – תורת הסיבתיות, שסוברת שאין אפשרות לשנות באמצע ולבחור דבר אחר, כי באופן טבעי מכלול סיבות גורם לנו לבחור באופן שבו אנחנו בוחרים.
ייחודו של האדם, בהשוואה לבעלי החיים, הוא ביכולתו להיות חופשי ולפעול שלא על-פי יצריו ודחפיו הטבעיים, אלא על-פי שכלו, תובנותיו, עקרונותיו ומצפונו. ככל שייצור מפותח יותר ופחות פרימיטיבי, קל לו יותר להשתחרר מדפוסים מוכתבים של אינסטינקטים ודחפים, והאדם ניצב בפסגת החופש. ככל שהוא התפתח, כך הוא הצליח להסיר מעליו מגבלות טבעיות ופיזיקליות שחוקי הטבע והעולם הציבו בפניו.
המושג "חופש" קשור קשר ישיר למושגים "חירות" ו"אחריות". לדעת ויקטור פרנקל [ויקיפדיה], החופש והאחריות הם שני צדדים שונים של אותו מטבע. ברגע שהאדם נוטל חירות לעצמו הוא גם מקבל על עצמו אחריות. רבים חוששים מפני נטילת אחריות ונתינת דין וחשבון ולכן הם מסרבים לקבל החלטות שירחיבו את חירותם. פרנקל קורא לבני האדם ליטול אחריות לגורם וקובע שזהו החידוש הגדול של שיטתו.
אני מאחלת לכל אחד מכם למצוא מהו חופש עבורו וליהנות ממנו.
הכתבה פורסמה בעיתון בית הספר ביוני 2009
קישורים